Så fungerar socialtjänsten för barn och unga

Alla barn och unga har rätt att må bra, känna sig trygga och ha vuxna som tar hand om dem. Ibland är det inte så och då ger socialtjänsten stöd. Många familjer får stöd av socialtjänsten.

Tillsammans för varje unge - arbetar socialtjänsten för att alla Håbo kommuns barn ska få bästa möjliga förutsättningar.

Om du tror att du behöver stöd eller skydd går det bra att själv kontakta socialtjänsten och berätta om din situation. Både barn och föräldrar kan höra av sig till socialtjänsten för att få hjälp och stöd.

Vad gör socialtjänsten?

• Träffar barn och föräldrar
  • Hjälper till så att barn har det bra
  • Hjälper till så att barn ska känna sig trygga hemma

Nedan finns mer information om hur socialtjänsten arbetar i Håbo.

Socialstyrelsen är den statliga myndighet som ger riktlinjer till kommuner i arbetet med barn och unga. På deras hemsida finns mer information om hur det fungerar, regler och rättigheter till dig som barn, ungdom eller förälder: Om socialtjänsten - Socialstyrelsen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidansvarig: Socialförvaltningen