Nya superhjältar i Bålsta centrum!

Från vänster: Sara Hallström, kulturstrateg Håbo kommun, Maria Helling, chef Bålsta Centrum och Kristina Lundqvist Wrethammar, konstnär.

Fyra konstverk av Kristina Lundqvist Wrethammar sitter nu på ytterväggen på Bålsta Centrum, vid ingången mittemot Fridegårdsgymnasiet. Konstverken föreställer superhjältar. Motiven har röstats fram av elever på Fridegårdsgymnasiet.

Jag är väldigt stolt, glad och tacksam att få vara en del av de här projektet. Och jag hoppas att många ska bli glada och inspirerade av konsten. Ett stort tack till ungdomarna som varit med och valt motiven, säger Kristina.

Kristina bor sedan år 2006 i Bålsta. Hon har tagit med sig tv-spelens värld in i konsten. De fyra verken som syns i Bålsta centrum har alla kopplingar till superhjältar. Kristina har skapat så länge hon kan minnas. Hon visar hur superhjältar och tv-spel kan vara en positiv drivkraft.

Konst

Initiativet till den nya konsten kom från kulturen i Håbo kommun som en del av utvecklingen av torget. Projektet har genomförts tillsammans med Bålsta centrum, Håbo bibliotek och ungdomar på Fridegårdsgymnasiet.

Vi tycker att det här har varit ett jätteroligt projekt där vi kan använda kraften från kommuninnevånarna. Ett samarbete mellan oss grannar – Bålsta centrum, ungdomar från skolan och Håbo kommun, säger Maria Helling, chef för Bålsta Centrum.

Konst i offentliga miljöer kan vara trygghetsskapande och ha en lugnande effekt. Konsten utvecklar barn och ungas kreativitet och inspirerar till samtal.

konst