Boktips till sommaren!

Ser du fram emot lata dagar med en bok i sommar? Personalen på Håbo bibliotek ger boktips för stora och små lagom till sommarlovet.

Siv håller i två böcker

SIV BOKTIPS

Bilderböcker av författaren Marta Altés
Altés är från Barcelona och gör underbara bilderböcker. Jag tycker att hennes böcker är ”mitt i prick”, som skildrar främst känslor. Till exempel Ny i stan, om en hund som kommer till stan och går vilse. Hur ska man hitta hem? Eller boken om tid Bara fem minuter till. Att ibland kan tiden kan kännas lång och ibland går tiden jättefort, så att tiden går i ett nafs.

Kattbossen är en bok som visar vem som bestämmer. Denna bok har Håbo bibliotek haft som 4-årsbok. Stopp är en bok om hunden Sigge som tror att han heter Stopp. Alltså, både text och bilder i böckerna är bara underbara. Läs! Från ca 4 år och uppåt till vuxna.

Hanna håller i en bok

HANNAS BOKTIPS

Rebell: Min flykt från Saudiarabien av Rahaf Mohammed
När Rahaf blir åtta år börjar hennes värld att begränsas och hon tränas till undergivenhet. Ju äldre hon bli börjar hon ifrågasätta saker, och vid 15 år ålder hittar hon likasinnade i ett underjordiskt nätverk. En berättelse om att ifrågasätta normer och det höga pris hon får betala för sin flykt.

Jag vill riva upp himmel och jord av Marie Lok Björken
En dramatisk och känsloladdad roman om Elise Ottesseb Jensen kamp för kvinnors sexuella frihets kamp. Läsaren får följa kvinnan som startade RFSU, och hur hon fann modet att trotsa Sveriges lagar och riskera fängelse för den kamp hon trodde på.

Anton håller i en bok

ANTONS BOKTIPS

Tataröknen av Dino Buzzati
Boken är en italiensk klassiker från 1940. Boken handlar om en man som blir stationerad på en fästning som ska skydda folket från en kommande invasion av tartarer. Utanför fästningen är det en stor öken som är grunden till en mycket mystisk stämning och oklarhet i vad det är som pågår. Det är många rykten och prat om denna öken och den kommande invasionen. Tiden går och går och går, ingen invasion sker. Boken ger utrymme för reflektion kring mening med livet, hur skapar vi mening i livet och med det vi jobbar med och hur vi lever våra liv. Detta är en bok som kommer falla alla Kafka-älskare till smaken, den har ofta liknats med Slottet!

Nialy håller i en bok

NILAYS BOKTIPS

Rösten: så talar den till oss av Ewamaria Roos, Ewa Thorslund
Letar du efter en bok som kan göra dig kunnig om röstens påverkan och lära dig hur rösten och kroppsspråket hänger samman. Boken "Rösten: Så talar den till oss" hjälper dig arbeta med röst och närvaro.

Författarna är röstpedagoger och de guidar dig genom ett antal vardagliga och kniviga situationer där du får tips om hur din röst och kropp kan utvecklas från fiende till vän. Genom att ett trettiotal övningar kommer du lära dig att skifta i styrka och intensitet för att skapa dynamik i framförandet och skapa psykologisk trygghet i rummet.

Christina håller i en bok

CHRISTINAS BOKTIPS

Matilda och den förfärlige Florian av Cecilia Lidbeck
Matildas lillebror Florian får ett par balettskor i födelsedagspresent. Men det blev ju alldeles fel tänker Matilda, det var ju hon som skulle ha fått balettskorna! Florian dansar omkring därhemma och är överlycklig och varje tisdagskväll måste Matilda följa med honom och mamma till balettgruppen Solstrålarna. Florian har vackra lockar och ser ut som en liten ängel och är alltid snäll och artig. Matilda känner sig alldeles osynlig. Mamma och pappa bryr sig visst bara om Florian. I parken möter Matilda en gammal dam, Babbis, som har sju hundar i koppel. Babbis ramlar omkull och Matilda hjälper henne upp. Nu har Matilda en ny kompis som förstår hur jobbigt det måste vara att ha en så perfekt lillebror. Tillsammans planerar de hur Matilda ska få Florian att sluta dansa. Men ingenting fungerar trots senap i mjölken och grus i Florians ryggsäck. Hur ska det gå för Matilda? Ska mamma och pappa förstå att hon också vill dansa balett?

Sofia håller i en bok

SOFIAS BOKTIPS

All Systems Red av Martha Wells
Det är en kort science fiction-roman som utspelar sig i en framtid där rika megaföretag styr livet på de flesta bebodda planeter. Berättaren i boken är Murderbot, en cyborg vars jobb det är att skydda de människor som hyr företagets tjänster. Murderbot är inte jätteförtjust i människor men är bra på sitt jobb, dock planerar hen sin flykt från företagets kontroll och har hackat sitt eget system för att undvika att bli övervakad.

Det här är en bok som man kan läsa i ett svep och det är svårt att undgå att charmas av huvudpersonen, hur omänsklig hen först kan te sig. Man behöver inte vara en science fiction-nörd för att uppskatta boken, men det underlättar nog om man har ett öppet sinne för ämnet!

Siv håller i en kokbok

SIVS BOKTIPS

Home sweet home av Camilla Hamid
Åh, har du någon gång goolat efter ett recept och fått upp något av Camilla Hamid? Våren 2024 kom nu receptboken ”Home sweet home”. Och jag bara säger det; -Det smälter i munnen! Vad sägs om indisk saffransglass med kardemumma och pistaschnötter, kulfi. Lätt att göra och god!

Jag släpper ogärna ifrån mig boken. Camilla Hamid har samlat recept som hon har personlig koppling till eller helt enkelt bara är nyfiken på. Det är recept från Sveriges grannländer, från Japan, USA och så vidare. Samanfattningsvis; Så gott!