Nya simhallen är nu invigd!

Glada männsikor

I strålande sol invigdes den nya Bålsta simhall i lördags. Många förväntansfulla var på plats när bandet klipptes och fanfaren ljöd. Det var ett härligt sorl bland de nyfikna besökarna när de gick in genom entrén. I den välkomnande entréytan med café, gallerivägg och reception kunde alla ta sig en titt genom glaspartiet och se både lek- och simbassäng.

En plats för hela livet - så står det i vår vision. Med det sagt är det inte bara de fysiska aspekterna som gör denna simhall speciell. Det är också de möjligheter den ger oss att stärka vårt samhälle. Genom att främja en aktiv livsstil och skapa en mötesplats för medborgare och besökare i alla åldrar bidrar vi till ökad hälsa och välbefinnande för Håbo kommuns invånare, säger Catherine Öhrqvist (M), kommunstyrelsens ordförande.

Under invigningen spelade Håbo kulturskola, Kulturakuten ryckte ut och sjöng om vikten av tvål genom Povel Ramels klassiker ”Var är tvålen” och färgglada ballonger höjde stämningen. På invigningen talade Catherine Öhrqvist (M), kommunstyrelsens ordförande, Jytte Rüdiger, förvaltningschef samhällsbyggnadsförvaltningen och Martin Junblad, vd Cobab Sverige AB.

Nu har vi en fantastisk simhall som inte bara ger varenda unge möjlighet till simundervisning, den ger också simförening, räddningstjänst, våra äldre och funktionshindrade jättebra träningsmöjligheter. Och inte bara det. Förhoppningsvis skapar anläggningen också en mötesplats för alla våra barn och familjer i kommunen, säger Jytte Rüdiger.

Inne i simhallen fick besökare bland annat träffa maskoten Pelle Bläckfisk, gå tipspromenad, titta på konst och också se den fina Badbibblan. Många tog chansen att ta sig ett dopp och priva hinderbanan i 25-metersbassängen. Utanför simhallen stod brandbilen och nyfikna fick chans att prata med räddningstjänsten.

Mer information om simhallen finns på habo.se/simhall