Suomalainen elokuva

Peluri - kuolema on elävien ongelma

Ruumisautobisneksen halvimmat kuskit, Risto Kivi (Pekka Strang) ja Arto Niska (Jari Virman) ovat joutuneet tilanteeseen, jossa kaikki on mennyt pieleen; Risto on pelannut kotinsa ja perheensä ja Arto on saanut niskakipuja hoidattaessaan kuulla, ettei hänellä ole juurikaan aivoja.

Voi siis kaikella syyllä todeta, että paremminkin on mennyt. Ystävyksillä ei käytännössä ole jäljellä muuta kuin työnsä. Sen parissa he hoitavat kaikkein likaisimmatkin keikat. Hakevat junan alle murskautuneet ja koteihinsa mädäntyneet niiden viimeiseen lepopaikkaan. Kuten Risto osuvasti toteaa – kuolema on elävien ongelma. Sitä miesten elämässä riittää, mutta tästä huolimatta he pyrkivät uskomaan elämään.

Vaikka toisella ei ole aivoja, eikä toisella sydäntä, yhdessä tilanne ei ole toivoton. Asiat ottavat kuitenkin yllättävän suunnan ja Risto ja Arto alkavat pelaamaan uhkapeliä omalla hengellään. Sen jälkeen mikään ei ole ennallaan.

Peluri – Kuolema on elävien ongelma on kuolemanvakava komedia ystävyydestä, heikkouksista, riippuvuudesta ja anteeksiannosta. Se koskettaa, naurattaa ja satuttaa - sekä auttaa ymmärtämään elämää sen eri sävyissä.

Ikäraja: 15 vuotta

Elokuva on tekstitetty ruotsiksi.

Päivämäärä: keskiviikko 28. elokuuta 2024
Aika: kello 18.00
Paikka: Bio Borgen, Bålsta

Liput: Elokuvanäytökseen on vapaa pääsy. Näytökseen mahtuu 150 osallistujaa, paikat täytetään saapumisjärjestyksessä.

Håbon kunta, osa suomenkielen hallintoaluetta.

Yhteydenotot

Sähköposti: raisa.holm@habo.se

Finsk film

Döden är de levandes problem

Allt har gått åt skogen för likbilsbranschens lågprischaufförer Risto och Arto; Risto har spelat bort hem och familj och Arto har i samband med behandling av sin nacksmärta fått veta att han knappt har någon hjärna. I praktiken har de två polarna inget annat än sitt arbete, där de tar emot också de hemskaste uppdragen. Som Risto mycket träffande konstaterar – döden är de levandes problem. Och problem finns det gott om i männens liv, men trots detta gör de sitt bästa för att hålla hoppet levande. Saker och ting tar ändå en oväntad vändning när Risto och Arto börjar spela ett högt spel med sina liv som insats. Efter det är ingenting längre som förut.

Döden är de levandes problem är en gravallvarlig komedi om vänskap, svaghet, beroende och förlåtelse. Den berör, den roar och den gör ont – samt hjälper oss att förstå livet i alla dess olika nyanser.

Åldersgräns: 15 år

Filmen är textad på svenska.

Datum: onsdag 28 augusti 2024
Tid: klockan 18.00
Plats: Bio Borgen; Bålsta

Biljetter: Filmen är gratis. Visningen har 150 platser, först till kvarn gäller.

Arrangör

Håbo kommun, del av finskt förvaltningsområde.

E-post: raisa.holm@habo.se

Sidansvarig: Kultur- och fritidsförvaltningen