Upptäck det litterära Håbo!

En glad Monica Rehn

Monica Rehn vid sin skylt i resecentrum.

Håbo är en kommun där många författare bor och verkar. Det uppmärksammar vi genom att sätta upp ytterligare tre skyltar med citat från författare med lokal anknytning.

Denna gång är det citat från författarna Frida Olsen, Anna Atterlöf och Monica Rehn som lyfts fram på olika platser i kommunen. Monica Rehn är spänningsförfattare och bor i Håbo. En skylt med citat från hennes bok Lögnaren är nu placerad i väntrummet i resecentrum i Bålsta.

"Jag vill rikta ett stort tack till kommunen för äran att få en litterär skylt här i Bålsta. Det är väldigt roligt och hedrande att mitt författarskap uppmärksammas lokalt. Litteraturen har en unik förmåga att förena människor och öppna dörrar till nya världar. Jag hoppas att citatet på skylten ska inspirera till läsning och kanske väcka några tankar hos dem som passerar förbi. Citatet är hämtat från min bok Lögnaren, som handlar om en framgångsrik författare som hamnar i ett drev med anklagelser som får hela hans värld att rasa. Boken är en psykologisk spänningsroman som vrider på begreppen skuld och oskuld. Vem är lögnare och vem äger sanningen?" säger Monica.

Monica är aktuell psykologiska spänningsromanen Älskarinnan som släpps 10 juli. Efter sommaren, den 11 september, kan du lyssna på ett spännande samtal med Monica och författaren Daniel Sjöberg som Håbo bibliotek arrangerar. Håll utkik i evenemangskalendern för mer information.

Syftet med de litterära skyltarna är att lyfta fram att Håbo är en plats där många författare verkar och bor, och att synliggöra litteraturen i det offentliga rummet. Kanske kan skyltarna göra att du hittar en ny favoritförfattare?

Ta en promenad i det vackra vädret och upptäck det litterära Håbo. Mer information om skyltarnas placering finns på habo.se/litterarahabo

Kontakt:
Sara Hallström, kulturstrateg Håbo kommun