Gemensam uppförandekod prövas i Förvaltningsrätten

Den av Kommunfullmäktige tidigare beslutade Gemensam uppförandekod för förtroendevalda i Håbo kommun prövas i Förvaltningsrätten.

Våren 2022 gav en enig kommunstyrelse förvaltningen i uppdrag att påbörja arbetet med framtagandet av en gemensam uppförandekod. I oktober 2023 antog kommunfullmäktige i Håbo kommun Gemensam uppförandekod för förtroendevalda i Håbo kommun. Åtta av tio partier i kommunfullmäktige stod bakom kommunstyrelsens förslag till beslut att anta uppförandekoden.

Uppförandekoden prövas

Frågan om uppförandekod prövades i Förvaltningsrätten som konstaterade att det saknas stöd i lag för en kommun att begränsa hur de förtroendevalda i kommunen använder sin yttrandefrihet i det politiska samtalet, varpå kommunfullmäktige i Håbo kommuns beslut upphävdes den 2 juli 2024.