Chefsdagen - tillsammans skapar vi berättelsen om Håbo kommun

Foto: Håbo kommun

Fredagen den 24 maj träffades Håbos chefer igen för att tillsammans stärka ledarskapet. Den här gången var det kraften i berättandet som stod i fokus.
– Idag pratar vi om vikten av att lyfta goda berättelser och att förstärka det goda som bygger stolthet, säger Karin Tannergren, HR-chef.

Morgonen inleddes med fängslande historier av Mats Norrbrand, VD på Håbohus och tillväxt- och kommunikationschef Ida-Maria Rydberg, som båda tydligt visade kraften i sina berättelser. De visade också på vikten av ett uppskattande förhållningssätt och att vi tillsammans får de bästa resultaten i verksamheten.

Kommundirektör Terésa Zetterblad fortsatte med att lyfta berättelsen om Håbo kommun.
– Det är vi, alla chefer och medarbetare som tillsammans skapar berättelsen om Håbo kommun. Alla är vi lika viktiga och bidrar till helheten. Alla är vi medskapare av vår gemensamma kultur. Hur vill vi att den ska vara? Vi arbetar för att vara en tillitsfull och lärande organisation där vi skickliggör varandra. Det är något vi i kommundirektörens ledningsgrupp fokuserar mycket på just nu, säger hon.

Att inspirera och motivera varandra

Karin Tannergren som är HR-chef berättar att Håbo kommun satsar på ledarskap för att vara en stark, trygg och hållbar organisation.
– Det är femte gången som cheferna träffas på chefsdagen för att lära om ledarskap, utveckla relationerna mellan varandra och inspirera varandra i arbetet med att leda och utveckla kommunen framöver. Idag pratar vi om vikten av att lyfta goda berättelser som chef, och att förstärka det goda och det som fungerar bra. Det bygger stolthet för varandra och våra verksamheter. Vi har också pratat om hur viktigt det är att ha ett uppskattande förhållningsätt gentemot varandra och vara nyfiken på kollegors idéer. Att känna stolthet över sitt arbete och den organisationen man tillhör har positiva effekter på hälsa och välbefinnande. Här spelar chefer och medarbetare en viktig roll genom att inspirera och motivera varandra, säger hon.

Chefsdagen fortsatte med samtal kring bemötande, vikten av att se varandra i vardagen, historieberättande i olika former och bjöd på soligt väder, personliga möten och givande diskussioner chefer emellan.

Deltagares reflektioner:

Efter chefdagen blev det tydligt för mig att vi på myndighetsenheten barn och unga, är i skapandet av en berättelse om att vi är stolta över vårt uppdrag och den skillnad vi gör för barn och unga.
- Marie

Det är viktigt att ha med sig att tillit inte bygger sig själv utan byggs i dialog. Viktig lärdom från chefsdagen är respekten för varandras gränser i de övningar vi gör. Det ska kännas bra, tryggt och relevant annars tappar man lätt den tillit man lyckats bygga. Lyssna med hjärtat och le lite mer än nödvändigt tycker jag är ett bra tips.
- Gunvor

Om chefsdagen

Chefsdagen genomförs kontinuerligt för att stärka organisationen och ledarskapet. Den genomförs som en del av handlingsplanen efter senaste medarbetarenkäten för anställda och den är förankrad i kommundirektörens ledningsgrupp.

Tidigare chefsdagar

Chefsdagen - tillsammans för ett friskt och hållbart arbetsliv Länk till annan webbplats.
Chefsdagen - tillsammansarbete gör skillnad Länk till annan webbplats.
Chefsdagen - tillsammans bygger vi tillit och stolthet Länk till annan webbplats.
Chefsdagen - allas ansvar för trygghet och säkerhet Länk till annan webbplats.