Kommunfullmäktiges sammanträde
6 maj - i korthet

Under Kommunfullmäktiges sammanträde 6 maj sammanfattade Håbo kommuns ekonomichef bokslutet för 2023 som inledning till punkten om årsredovisningen. Under sammanträdet riktade flera nämndordföranden ett stort tack till kommunens alla medarbetare för det arbete som utförts under år 2023.

Årsredovisningen

Håbo kommuns ekonomichef, Pirjo Dahlgren, sammanfattade kort händelser av betydelse, bland annat att det finns ett inriktningsbeslut om att avsluta investeringsprojektet för äldreboendet på Åsen och istället använda kommunens lokaler på Plommonvägen 2-4. Mycket fokus under året har också varit att se över organisationen för att bland annat öka samarbeten och hitta effektiva arbetssätt, det har lett till flera omorganisationer. Pirjo berättade också att kommunen inte har så stor tillväxt av nya kommuninvånare i åldern 1-5 år. Däremot är Håbo kommun en tillväxtkommun där vi ökar i folkmängd. Vidare återgav nämndordförande och kommunstyrelsens ordförande en inblick i föregående år 2023. Kommunstyrelsens ordförande Catherine Öhrqvist sa bland annat:

Jag vill rikta ett stort tack till medarbetare, förtroendevalda, näringslivet, ideella organisationer och alla andra samverkansparter för ett fantastiskt och lärorikt år.

Catherine Öhrqvist berättade också att under sitt första år som kommunstyrelsens ordförande har hon fokuserat på att återbygga förtroende för politiken, bland medborgarna och även bland tjänstepersoner. Delaktighet och transparens är också ett led i arbetet med att tillsammans skapa ett bättre Håbo.

Vi behöver fortsätta arbetet med att få alla att känna att just de är viktiga för Håbo, medarbetare, medborgare, föreningsliv, företag och andra organisationer. Vi behöver bli mycket bättre på att arbeta tillsammans för att kunna möta medborgarnas behov. Kommunens grunduppdrag är att leverera välfärd till kommunens medborgare. Den välfärd vi levererar ska hålla en bra kvalitet och samtidigt vara kostnadseffektiv, sa Catherine Öhrqvist.

Se hela sammanfattningen av årsredovisningen i efterhand via webblänken, punkt Årsredovisningen 2023.
Kommunfullmäktige 6 maj, webbsändning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Revisionsberättelse för 2023

Revisor Bertil Kinnunen, sammanfattade revisionsberättelsen för år 2023. I revisionen har de granskat kommunstyrelsen, nämnderna, räddningstjänsten i Håbo och Enköping samt Håbohus AB. Bland annat har nämnderna redovisat ett resultat på sammanlagt -93,7 miljoner kronor. Det är framför allt barn- och utbildningsnämnden, vård- och omsorgsnämnden samt kommunstyrelsen som har de största underskotten. Gällande kommunstyrelsens underskott är det samhällsbyggnadsförvaltningen som gör ett större minusresultat dels på grund av den omfattande vattenskadan på Gransäterskolan.

Revisorerna anser bland annat att arbetet kring målstyrning och ändamålsenlig effektivitet behöver fortsätta för att säkerställa att kommunens verksamheter sker på ett tillfredställande sätt.

Se hela sammanfattningen av revisor Bertil Kinnunen i efterhand via webblänken, punkt Revisionsberättelsen 2023.

Punkter under kommunfullmäktige 6 maj

Andra punkter som behandlades under sammanträdet var bland annat

• Ansvarsfrihet för styrelse och nämnder verksamhetsåret 2023
  • Taxa tilläggstjänster VA
  • Anmälan av motion: erbjud ungdomar inom kommunens aktivitetsansvar (KAA) praktikplatser

Kommunfullmäktiges sammanträde i korthet publiceras efter protokollet är justerat. Sammanträdet direktsändes och du har möjlighet att se sändningen i efterhand. Alla handlingar och länken till mötet hittar du på sidan Kommunfullmäktige.