Lärande verksamhetsbesök

Hur är det egentligen i skolan? Några av de svaren samlar politiker och tjänstemän in under sina besök i kommunens skolor. Flera utmaningar har lyfts fram under vårens skolbesök, men också mycket stolthet bland lärare och rektorer.

Under våren har kommunalråden, kommunledningen och tjänstemän besökt kommunens skolor för att öka samarbeten mellan förvaltningarna, få en bättre insyn i deras verksamhet och vilka behov skolorna har för att kunna ge bästa förutsättningar till barn och elever. Rektorer och lärare har hälsat den lilla skaran med stor nyfikenhet varmt välkomna till sin skola.

Med stolthet har rektorer berättat om skolans goda arbete och resultat "Jag är stolt att vara en del av Gröna Dalens utvecklingsarbete. Det känns som att vi är på väg att få ett systematiskt kvalitetsarbete", sa bland annat Eva Myrhed, rektor på Gröna Dalenskolan vid det senaste besöket i maj. Rektorerna har också beskrivit väl de olika utmaningar som finns och vad som krävs för att få till bra lösningar.

Öka samarbeten och gemensam bild

Samarbeten lyfts ofta fram som ett av de större behoven inom skolorna. Genom att öka samarbeten mellan olika parter som till exempel regionen, skolan, socialförvaltningen, teknik- och samhällsbyggnadsförvaltningen och med vårdnadshavare, hoppas skolledningen att det skapas bättre förutsättningar. "Besöken är mycket upplysande och det är väldigt nyttigt att kommunalråd, kommunledning och tjänstepersoner följer med på de här besöken för att få en gemensam bild, säger Carl Johan Torstensson, ordförande barn- och utbildningsnämnden. Kommundirektör Teresa Zetterblad säger att det är tillsammans vi kan göra skillnad för dem vi är till för.

På bild: till vänster, Carl-Johan Torstensson, barn- och utbildningsnämndens ordförande. Till höger: Catherine Öhrqvist, kommunstyrelsens ordförande.

Önskar förbättringar

Önskelistan från skolorna kan göras lång och nu inför sitt besök och stundande sommar fick rektorerna i uppdrag att lämna in till teknik- och samhällsbyggnadsförvaltningen önskemål om förbättringar för deras utomhus- och inomhusmiljö. På listan stod bland annat:

• inbjudande och funktionella entréer
  • bättre anpassade klassrum
  • öka samarbetet med socialförvaltningen
  • bättre utomhusmiljö för lek och lärande

Under sommaren planerar de att kunna genomföra delar av de önskemål som har lyfts fram.