Chefsdag - allas ansvar för trygghet och säkerhet

Säkerhets- och beredskapsenheten vägleder kommunens verksamheter för ett tryggare Håbo. Under fredagen var det dags igen för Håbo kommuns chefer att träffas, hitta samsyn och inspirera varandra för det fortsatta arbetet att leda kommunen framåt. Den här gången med fokus på att arbeta tillsammans för en motståndskraftigare och tryggare kommun.

Kommunens säkerhet- och beredskapsenhet höll i förmiddagens program på temat ”Säkerhet, ett gemensamt ansvar – tillsammans för ett tryggare Håbo” och skapade ett stort engagemang bland våra kommunledare.

Förmiddagen inleddes med en föreläsning av överstelöjtnant Jonas Hallberg, underrättelse- och säkerhetschef i armén, som pratade om civilt försvar och våra skyddsvärden. Försvarsmakten och det civila försvaret går hand i hand för att tillsammans försvara och skydda varandra och Sverige. Och med vårt lands försvarsarbete färskt i minne fortsatte förmiddagen på temat krisberedskap ända ner på lokal nivå och hur allt hänger ihop. Det gemensamma ansvaret för hur vi kan arbeta tillsammans när vi står inför olika kriser i samhället, var en viktig del av dagens program. Diskussioner och övningar varvades med goda exempel på vårt trygghetsarbete i kommunen, förstärkning av informationssäkerhet blandat med förberedelsearbete i våra verksamheter.

”Vi lever i en ny tid med händelser och situationer som vi inte tidigare upplevt. Det krävs ett robust samhälle för att möta de nya utmaningarna och de behov som uppstår. Den robusthet vi tillsammans skapar bidrar till vårt samhälles robusthet. Vi har kommit långt i vår kommun för att säkerställa trygghet och säkerhet och jag är tacksam över att vi idag fått lyssna till överstelöjtnant Jonas Hallberg. Att få ta del av hans kunskap vidgar våra perspektiv och skickliggör oss ytterligare i vårt uppdrag”, säger kommundirektör Terésa Zetterblad.

Dagens chefsträff, som hölls i kommunhuset under fredagsförmiddagen samlade ett 70-tal chefer från kommunens olika förvaltningar. Det är fjärde träffen sedan november som genomförs. De återkommande chefsdagarna utgör en viktig del för att skapa samsyn, lära känna varandra och uppnå kommunens gemensamma mål tillsammans.

Om chefsdagen

Chefsdagen genomförs kontinuerligt för att stärka organisationen och ledarskapet. Träffarna är en del i att vara en lärande organisation och för att lära känna varandra, dela erfarenheter och hitta gemensamma frågor för samarbete, och inte minst lära sig mer om ledarskap.

Tidigare chefsdagar

Chefsdagen - tillsammans för ett friskt och hållbart arbetsliv - Håbo (habo.se) Länk till annan webbplats.

Chefsdagen - tillsammansarbete gör skillnad Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Chefsdagen - tillsammans bygger vi tillit och stolthet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.